מצגת איכותית בהדרכה מקצועית (לרבות הדרכה מקצועית בפיתוח תוכנה) מהווה מרכיב חשוב בהצלחתה של ההדרכה. הכנתה של מצגת איכותית איננה דבר פשוט. לעיתים משך הזמן שדרוש להכין מצגת איכותית גדול במיוחד. כפועל יוצא, העלויות שכרוכות בהכנתה של מצגת מקצועית ואיכותית עלולות להיות גבוהות במיוחד. כל ההדרכות המקצועיות שאנו מעבירים, לרבות ההדרכות שמועברות במסגרת הקורס Python Programming, מועברות תוך שימוש במצגות איכותית שזמן רב הושקע בהכנתן. 

מצגת איננה ספר

אחת הטעויות שלעיתים מרצים עושים היא בהתייחסות שלהם אל המצגת כאל תחליף לספר. מצגת איננה ספר. היא לא אמורה לכלול הסברים מפורטים. היא אמור להוות סיכום בתוספת דוגמאות ממוקדות של החומר הנלמד. ניתן כמובן להוסיף לכל שקף הערות (notes) בחלק התחתון של הדף (רלוונטי במיוחד כאשר מדפיסים את המצגות על דפי A4 באופן שבו כל דף כולל בחלקו העליון את השקף ובחלקו התחתון את ההערות (notes). 

המצגת מהווה סיכום של החומר הנלמד

מרצה שקורא את הטקסט (מילה במילה) שמופיע במצגת לא עושה את עבודתו נאמנה. קריאה של טקסט ממצגת אפשרית לביצוע באמצעות תוכנה ו/או כל אחד/ת שיודע/ת לקרוא. מרצה שקורא טקסט ממצגת לא מספק לתלמידיו שום ערך מוסף בהשוואה לכל אדם אחר שיודע לקרוא. עבור המרצה המצגת צריכה להוות סיכום ממצא כדי לוודא שבכל נושא שהוא מסביר לא נשכחים נושאים קטנים שנכללים בו. עבור הסטודנטים המצגת צריכה לאפשר חזרה מהירה על חומר הלימוד כחלק מתהליך החזרה שקיים בכל תהליך למידה. 

מספר שורות קטן

חשוב להקפיד על יצירת מצגת אשר תכלול בכל שקף טקסט ברור וקריא. בדרך כלל מקובל להקפיד על מגבלה של לא יותר מ-7 שורות בשקף. כיוון שלעיתים כוללים במצגת דוגמאות קוד המגבלה עלולה לעיתים ליצור קושי. לעיתים עדיף לכלול בשקף דוגמת קוד בגופן קטן יותר (ובכך לחרוג ממגבלת 7 השורות) במקום להציג את דוגמת הקוד במספר שקפים נפרדים. הסבר של דוגמת קוד אשר מתפרשת על פני שקפים נפרדים עלול להיות מסורבל. 

קישור לסרטון ווידאו

אנו נוהגים לכלול במצגות קישורים לסרטוני ווידאו נלווים אשר מספקים הסבר נוסף. בדרך כלל, אנו מאחסנים סרטונים אלה ב-YouTube ומוסיפים למצגת קישור. בדרך זו, הסטודנט יכול ללחוץ על הקישור בכל עת כדי לקבל הסברים נוספים. 

מצגות איכותיות להדרכת נושאים בפיתוח תוכנה
שימוש בצבעים מנוגדים

מומלץ להשתמש בצבעים מנוגדים כדי שהמצגת תהיה ברורה גם למי שנחשב לעיוור צבעים. מומלץ להשתמש ברקע בהיר במיוחד (לבן, למשל). חשוב לקחת בחשבון שלעיתים התלמידים יבחרו לחזור על חומר הלימוד באמצעות צפייה במצגות בטלפון הנייד. צבעים שאינם מנוגדים זה לזה עלולים להופיע כצבעים זהים או דומים במסכים מסויימים. 

עידכון של המצגת

השינויים והחידושים בתחום פיתוח תוכנה מתרחשים לעיתים קרובות. חשוב מאד להשקיע את הזמן הנדרש ולעדכן כל מצגת לפני שמשתמשים בה. שירות הדרכה מקצועי חייב להיות גם עדכני. 

המצגת ממלאת תפקיד משני

על בסיס הניסיון שלנו בהדרכות מקצועיות בפיתוח תוכנה ניתן לומר שהמצגת ממלאת תפקיד משני. עיקר ההסבר ראוי שיועבר תוך כדי כתיבת  קוד ומתן הסבר על פי הנדרש במקביל. מומלץ לנסות להימנע משימוש במצגת כתחליף לכתיבת קוד (ב-live) תוך מתן הסברים. יחד עם זאת, כאשר מדובר באוכלוסיית תלמידים ברמה מקצועית גבוהה במיוחד ייתכן שיהיה כדאי להימנע מכתיבת קוד (ב-live) כדי לחסוך בזמן. יש לבחון כל מקרה ומקרה בנפרד תוך מימוש המתודולוגיה Extreme Blended

מצגת איכותית עשוייה לסייע רבות בתהליך ההדרכתי. היא יכולה לאפשר לתלמידים לחזור באופן יעיל על חומר הלימוד. היא יכולה להקל על המרצה בכך שהיא מאפשרת לו לוודא שבכל נושא ונושא הוא אכן עובר על כל תתי הנושאים שיש לכסות. 

Update cookies preferences